onsdag 6 mars 2013

vad är nu detta?

Jag är ju forskare. I tretton år har jag jobbat på universitetet. Doktorand, lärare, post doc, fo-ass. Det är det enda jobb jag haft i mitt vuxna liv. Och det är så himla kul. Visst, alla jobb har sina ups and downs, men själva grejen, forskning, det älskar jag! Både att utföra den själv, och att läsa om vad andra har gjort och kommit fram till. Tyvärr är det inte alltid så himla lättsmält läsning för dem som inte har ägnat halva sitt liv åt de här grejerna. Och det tycker jag är synd. Dels för att det är roligt och intressant, dels för att det kan föda rädsla. Rädsla för gener i maten och farliga vaccineringar och annat man inte riktigt förstår. För att ingen har tagit sig tid att förklara. Det är lite fint att kunna saker om litteratur och konst, fastän man inte är vare sig litteratur- eller konstvetare. Naturvetenskaplig forskning däremot, det är inte så sexigt.

Här kliver jag och denna blogg in. Jag tänker göra forskning sexigt. Eller i alla fall intressant och lite spännande. Jag och mina kollegor pratar ofta om att någon borde skriva populärvetenskapligt om bra forskning. Visst, det finns vetenskapsjournalister, men jag håller inte alltid med om vad de skriver, och tycker inte alltid att de vinklar saker rätt. Så jag tänker göra det på mitt sätt. Jag har ingen journalistisk utbildning, jag är bara en forskarnörd som gärna vill skriva om forskning, för alla.

Nu kör vi!

14 kommentarer:

  1. åh vad det ska bli kul att följa dina forskningsfunderingar! Bokmärkt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elin: hurra, min första kommentar här. Om du har nåt favoritämne så är det bara att önska på!

      Radera
    2. jag gillar ju uttrycket, "sanningen gäller tills motsatsen är bevisad"... vet du någon "forskningssanning" som har tagit 180 grader och blivit tvärsemot den ursprungliga "sanningen" tex, för att ge ex på det komplexa med forskning? Det går ju trots allt trender i vissa sanningar...

      Radera
    3. Hmm, spännande ämne, det ska jag fundera på!

      Radera
  2. Åh, det här ska bli kul! Heja dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, så kul att du tycker det! Hoppas jag kan leva upp till förväntningarna!

      Radera
  3. Hurra! Vilken rolig blogg att följa!

    SvaraRadera
  4. Underbart bra idé! Ska bli så kul att följa!

    SvaraRadera
  5. Yey, SÅ ROLIGT!! Jag älskar ju OCKSÅ forskning. Och att läsa om forskning. Men oj, vad jag trots det gör det sällan nu för tiden. Får förstås en hel massa input via jobbet, men åh, ska läsa varje inlägg här noggrant! HEJA!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, ett proffs. Kom gärna med konstruktiv kritik och förslag på ämnen!

      Radera
  6. Det ska bli mkt spännande att läsa! Intressanata ämnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kom gärna med förslag på favorit-ämnen!

      Radera